Het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft een instrument ontwikkeld om de kwaliteit van de huisartsenzorg meetbaar te maken en te verbeteren: de NHG-Praktijkaccreditatie. Onze praktijk is op 8 maart geaccrediteerd en wij mogen daarom nu het logo “NHG-geaccrediteerde praktijk” voeren.
Wat betekent dit nu?
Het accreditatieproces verloopt in een aantal stappen. De organisatie van de praktijk wordt tegen het licht gehouden en er is een patiënten tevredenheidsonderzoek gedaan.
Hier komen een aantal aanbevelingen uit waar de praktijk dan mee aan de slag gaat. Het team maakt verbeterplannen aan de hand van al deze gegevens. Daarnaast worden processen en handelingen in protocollen vastgelegd. Om de kwaliteit te borgen wordt belang gehecht aan overlegstructuren en jaarplanningen. Het schrijven van een beleidsplan en jaarverslag maakt hier ook onderdeel van uit. Uiteindelijk beoordeelt een NHG-accrediteur de praktijk en kijkt naar de kwaliteit van de plannen en protocollen.
En hoe gaat het verder?
Het accreditatietraject is een continu proces met een jaarlijks toetsings- en beoordelingsmoment. De gehele cyclus duurt steeds 3 jaar. Ons doel is op deze manier de kwaliteit van zorg aan onze patiënten continu te verbeteren. Wij zijn er dan ook trots op dat we met elkaar deze accreditatie verdiend hebben en we u als patient kwalitatef goede zorg kunnen leveren.